• Writer's pictureSABINA LUDYNIA

Emerytura Social Security - cz 2

Jak i kiedy ubiegać się o świadczenia emerytalne z Ubezpieczeń Społecznych?

Możesz zacząć otrzymywać świadczenia emerytalne z Ubezpieczeń Społecznych już w wieku 62 lat. Pełne świadczenia przysługują Ci jednak po osiągnięciu pełnego wieku emerytalnego. Pełny (normalny) wiek emerytalny zależy od roku urodzenia.

Dla osób urodzonych w latach 1943 – 1954 jest to 66 lat; w roku 1955 – 66 lat I 2 miesiące; w roku 1956 – 66 lat I 4 miesiące; w roku 1957 – 66 lat I 6 miesięcy; w roku 1958 – 66 lat I 8 miesięcy; w roku 1959 – 66 lat I 10 miesięcy; w roku 1960 I pozniej – 67 lat.

Jeśli zaczniesz otrzymywać świadczenia wcześniej, Twoje świadczenia będą zmniejszane o niewielki procent za każdy miesiąc przed osiągnięciem pełnego wieku emerytalnego. Jeśli opóźnisz pobieranie świadczeń z pełnego wieku emerytalnego do 70 roku życia, wysokość świadczenia wzrośnie.

Możesz ubiegać się o świadczenia emerytalne do 4 miesięcy przed rozpoczęciem pobierania świadczeń.

Najłatwiejszym i najwygodniejszym sposobem ubiegania się o świadczenia emerytalne jest skorzystanie z aplikacji online. Będziesz musiał utworzyć lub zalogować się na swoje osobiste konto my Social Security.

Możesz również złożyć wniosek, dzwoniąc pod numer 1-800-772-1213 (TTY 1-800-325-0778), od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 19:00 czasu lokalnego lub odwiedzając lokalne Biuro Social Security. (Najpierw zadzwoń, aby umówić się na wizytę.)

Jeśli mieszkasz poza Stanami Zjednoczonymi, możesz znaleźć biuro obsługujące kraj zamieszkania na stronie Social Security Office of Earnings & International Operations.

Pomocne linki

Założenie konta My Social Security: www.ssa.gov/myaccount